логотип горожанка
головна школа музей село героїка новини фотоархів


Родом з Горожанки

Нищидів    Сімлин    Митниця
Мале містечко, розташоване у вузькій і довгій долині, вздовж річки Княгиня, яка сьогодні значиться на картах як Горожанка. Давніше Горожанка становила для себе окрему гміну, а пізніше до неї було приєднано два граничні села, які іменувалися Бурта (на північ) і Волощина, розташована південніше. Назва річки Княгиня існує ще і сьогодні між місцевим населенням. Бере вона початок у селі Дрищеві, на північ із джерела так званого "Вікно", а впадає у Дністер нижче Устя- Зеленого. Поля Горожанки в деяких місцях рівнинні, а в інших горбисті із середньою урожайністю, переважають вапняні грунти. У горі Волощини знаходяться значні поклади вапна. До Підгаєць 21км, найближча потягова станція - Галич.

У містечку є костел, церква, школа двокласна, пошта. На водах Княгині працює 4 млини. Господарка польова в гміні ведеться неспішно. Крім звичайних сортів зерна вирощують різні трави для худоби. З худоби переважає- велика рогата і вівці. Горожанка виступає в городських актах і всіх тогочасних документах як містечко.

В останні десятиріччя дано їй назву як всім, хоча базари тижневі і дорожні ярмарки завжди відбувалися. Тільки у 1893р. старанням гміни признано ту місцевість містечком. Горожанка та її околиці належала до родини Курдвановських, про яких пише Неседський, яка посідала значне місце на Русі і володіла значними багатствами в галицькій землі, він була як людина і громадський діяч. Ця шляхетна родина, а зокрема Михайло Курдвановський і Микола Маковецький фондували також костел у 1727 році.

Після тих родин володіли Горожанкою Малиновські, а накінець Романовські і Гогендорги. Домашнє господарство, зокрема під наглядом останнього розвивається. У містечку проводиться в рік 16 ярмарків, на які з"їжджаються люди з десятимильної округи. Відбувалися ярмарки завжди в наступні дні по великодніх святах українських. Наприклад, у другу середу по великодніх українських святах, на так званий "Рахманський Великдень". Місцевий люд пов"язує цей день з повір"ям, що в цей час припливають з водою шкаралупки з осв"ячеинх яєць, котрі з"їли невільники, що залишились у полоні в Татар і Турків.


Антін Мулик, Стефанія Голубяк. Горожанка

Однією з найбільших місцевостей південно-західної Підгаєччини є Горожанка. Вона положена на хвилястому терені з лагідним узбіччям невисоких плоских узгір. Через її терен перепливає річка звана колись- Княгиня, а тепер Горожанка, що випливає в Дрищеві, 4 км. на півночі. Битий шлях, що веде з Підгаєць до Галича сприяв в минулому й надальше служить добрій комунікації з Горожанкою. Вона віддалена 24км. від повітового осередку Підгайці була невеликим містечком з добре розвиненою торгівлею та домашнім промислом. Горожанку згадується вперше в документах із 1445 року. Вона належить до давніх поселень повіту. В давних часах вона належала родині Яблоновських, що мали посілості в Завалові й околицях. Пізніше до роду Курдвановських, потім Малиновським, а під кінець 19ст. Гогендорфам. В останній чверті 18 ст., точніше 1775 року, в Горожанці було 92 доми. В тих часах місцевість добре розвивалася, бо 1841 року в Горожанці жило лише греко-католицького обряду 1,018 осіб, а вже 1870 року було там 1,412 мешканців. За шістдесять років населення збільшилося до 3,112 осіб, як виказує статистика з 1931 року. В наслідок воєнних дій Другої світової війни населення Горожанки зменшилося. 1943 року було 2,837 осіб, в тому числі поляків було 140. Добра комунікація з Горожанкою уможливлювала розвиткові торгівлі. Давніше там відбувалися кожної середи торги (ярмарки), а один з них, що припадав на "Рахманський Великдень", тобто шість тижнів по Великодні був річним. На торги приїздили різні купці з далеких околиць. Вони приносили добрий прибуток місцевому населенню. Мешканці Горожанки займалися сільським господарством. На полях із середньо- урожайними грунтами управляли всі роди збіжжя і ярини, а також високої якости тютюн, який приносив добрий прибуток.

Містечко Горожанку творили чотири дільниці: Бурта, Місто, Гнилецька вулиця і Волощина. Назва Волощина походить від волохів, що були поселилися в тій частині міста в 17-тім чи 18-тім ст. Крім волохів у Горожанці жило кількадесять родин жидів, що творили своєрідну громаду до Другої світової війни. Вони зосереджувалися при своїй синагозі в Горожанці. В 1942 році німці вивезли жидів і вони до Горожанки не повернули. При церкві, якої парохом в роки Другої світової війни був о.Придаткевич, існували церковні братства та сестринства. Поруч них існувало сестринство св.Ольги. Їх завданням було опікуватися церквою та ширити християнське взаємне відношення між парафіянами. Родина Курдвановських, до яких у свій час належала Горожанка, збудувала 1727 року римо-католицький костел. Крім костела, поляки мали свої громадські організації. На узгір"ї біля Горожанки була палата роду Романовських. Переказ говорить, що в часі татарських нападів там був оборонний замок обведений валом, наповнений довкруги водою. У 1938 році гурт молодих людей поцікавився замком. Увійшли крізь куті грубим залізом двері у підземний коридор, який провадив аж до сусіднього села Дрищева, віддаленого 4км. на північ.

Школа в Горожанці була ще до Першої світової війни. Вона приміщувалася в шкільному будинку. До 1939 року була 7-клясова з польською викладовою мовою. Українську мову вчили як предмет. 1940 р. стала 8-ми клясовою з українською мовою навчання та російською, починаючи від 3-ої кляси. В останніх роках до Другої світової війни 35 хлопців і дівчат з Горожанки навчилося в гімназії в Станіславові та в інших вищих школах.

Суспільно-громадське життя в Горожанці почало розвиватися ще перед Першою світовою війною. В той час важливу суспільну роботу робила читальня "Просвіти" та т-во "Січ". Війна спинила культурно-освітню роботу. До Українських Січових Стрільців зголосилося лише кількох молодих людей, а вже до Української Галицької Армії відійшли з Горожанки цілі десятки оборонців Львова та співтворців визвольних змагань. У перших роках по Світовій війні суспільно- громадське життя починало набирати сильнішого розмаху. Видавалося, що ми наче хочемо надолужити втрату короткоіснуючої власної держави, і з піднесенням національної свідомості населення готуватися до майбутнього змагу за нележні нам національні права. Відновила діяльність читальня "Просвіта" і вже 1922 року її аматорський гурток з повним успіхом ставив драматичні вистави. На місці колишньої "Січі" основано т-во "Луг". Відновлено діяльність кружка "Рідної школи" з її рідношкільним доростом, дитячими садками, колядою на українські гімназії, тощо. При кружку "Сільського Господаря" зоорганізовано Хліборобський Вишкіл Молоді. Його провадив Осип Лапчак, випускник Сільсько- господарської Школи в Милувані. Над тим гуртком та над подібним в поблизьких селах мав нагляд абсольвент згаданої школи, заступник повітового агронома Олекса Голубяк. Він тісно співпрацював з повітовим агрономом інж. М.Самокишеним і вет.лікарем Фаріоном. Вони часто бували в Горожанці й довколишніх селах з різними вишкільними семінарами та загально-громадськими гутірками на сільсько-господарські теми. Завдяки тому знання та спосіб управи піль швидко зростали. В парі з тим процвітало кооперативне життя. Хоч споживча кооперативна крамниця мала сильних конкурентів з боку жидівських крамниць, то завдяки свідомости та ліпшій якости товарів в кооперативі, вона напрочуд гарно розвивалася. Клич "свій до свого" був наче чародійним у кооперативному русі.

Весь суспільний доробок, що його важкою працею здобула громада на протязі майже 10-ти років, став знищений польською пацифікацією в осені 1930 року. Польська поліція знищила кооперативну крамницю, здемолювала домівку чит. "Просвіти", її бібліотеку, театральне устаткування, тощо. Кільканадцять суспільно-громадських діячів Горожанки побито буками. Найважче побитим був Олекса Гоолубяк, бо він був відомим в околиці, а то й повіті, із своєї суспільно- політичної діяльности. Важкопобитого ув"язнили і разом з багатьма подібними з інших місцевостей посадили до тюрми. По кількох місяцях, недоказавши вини, звільнили. Як пізніше виявилося, пацифікація не знищила культурно- освітньої роботи. Вона лише зупинила її на короткий час.

Після того населення наших сіл, а в тому числі Горожанки, ще з більшим запалом горнулися до суспільного життя. Тим часом в Горожанці засновано ще дві читальні "Просвіти", а саме в Буртах та в Волощині. В Горожанці- місті почав сильніше діяти гурток "Рідної Школи". Головою чит. "Просвіти" в Волощині був Олекса Голубяк. Вона вже приміщувалася у власній домівці, яку знищив пожар 1944 року. Останнім головою був Антін Мулик. Він досі зберігає як дорогоцінну пам"ятку печатку Виділу. Головою чит. "Просвіти" в Горожанці- Бурти були: Стефан Штогрин, Іван Русак, Скриник, Володимир Сарабин, а останнім Олекса Гіна.

В останніх роках перед Другою світовою війною суспільно- громадська праця набирала чисто політичного змісту. Громадські діячі, а молодь зокрема вступали в сітку ОУН. Особливо молодь у Юнацтві ОУН кристалізувала свій політичний світогляд. В часі совєтської окупації 1939-41р. з Горожанки виселено на Сибір шість родин. У зв"язку з вбивством в Товстобабах місцевого дяка Гриця М., якого підозрівали у співпраці з НКВД, в Горожанці арештовано цілу низку молодих людей, а саме: Сарабин Володимир, Воробець Павло, Крижанівський Осип Цумір, Антоників Д., Запухляк Петро (його перед арештуванням прострілили), Сарабин Михайло (Юстини), Русак Іван, Скриник. За виїмком Михайла Сарабина, який чудом спасся від смерти, всі арештовані погинули. Прихід німців у Горожанці зустрічали подібно як в інших селах Підгаєччини. На них покладали багато надій, принайменше в перших тижнях. Пізніше виявилося, що правило- ворог мого ворога є моїм приятелем, не завжди виправдовує себе. Німці були для нас такі само як большевики. Високі контингенти збіжжя та інших сільсько- господарських продуктів, примусовий вивіз на працю до Німеччини, переслідування політичних діячів, запроторення свідомого елементу до концтаборів- все це були практики німецької влади на наших землях, в тому числі і в Горожанці. Горожанка своїм положенням знаходилася на терені дій ІІІ-тої Воєнної Округи УПА- Лисоня. Туди проходив шлях частин УПА в Карпати. Німці викривши співпрацю мешканців Горожанки з УПА, спалили до тла 12 господарств. Тою і подібною акціями німці не спинили діяльности ОУН ані дій УПА. Їхня ціль була боротьба з кожним окупантом України, який зазіхає на її самостійність. ("Підгаєцька земля")


Легенди нашого села. Нищидів

Десь далеко- далеко з-за горизонту насувалась велика хмара, яка закривала собою весь обрій. Дивність цього явища посилювалася ще й тим, що яскрава суха сонячна погода аж ніяк не віщувала наближення дощу. Все йшло як завжди: малеча весело гралася, дорослі були заклопотані своєю роботою, здавалося, ніщо у світі не зможе порушити спокійне розмірене життя цих мирно працюючих людей. Але в очах деяких людей, особливо старшого віку, почав з"являтися якийсь страх. Він зростав по мірі того, як наближалася хмара і її став супроводжувати незрозумілий для багатьох все наростаючий глухий гул. Скоро і всім стало зрозуміло, що цей гул і хмара- це не наближення якоїсь природної стихії, а курява, здійнята багатьма тисячами копит татарської орди... Батьки в паніці почали шукати своїх дітей, хапали їх за руки і старалися швидко втікати в напрямі лісу- в очах усіх був жах. Тепер, коли це лихо підійшло так близько, вже не було ніякого сумніву- це татари. Як завжди в такому випадку, порятунку заважала загальна паніка. Село нагадувало мурашник, який по зовсім невідомих причинах старалися покинути його мешканці, в паніці рухаючись в різні сторони, заважаючи один одному. Коли село, мов блискавка, облетіла чутка про наближення татар, рятуватись було вже надто пізно. З усіх сторін почали з"являтися їх напівдикі потворні постаті. Вбиваючи на своєму шляху всіх, хто чинив хоть який- небудь опір, вони все щільніше змикали кільце оточення. Не пройшло і години, як татари, злорадно всміхаючись, ще сп"янілі від свіжої крові своїх жертв, в"язали своїх бранців. І тільки кільком людям, які в цей час знаходилися за межами села, вдалося врятуватися. Вони і натрапили на козацький загін, просячи порятунку. Козаки швидко почали готуватися до наступу. Довго повтішалися своєю перемогою і, дощенту сплюндрувавши село, татари з награбованим добром і з невільниками поволі вирушили в дорогу назад у степи. Але раптом більш досвідчені невільники побачили якусь зміну в самозакоханих і замкнутих обличчях татар. В них несподівано появився досить відчутний неспокій. Передовий роз"їзд татар доніс про появу козаків.

Довго розмірковував хан над своїми подальшими діями. Прийняти бій з козаками і випробувати долю, чи, позбавитись зайвого "вантажу", втекти без такого бажаного ясиру. В очах пов"язаних, як худоба людей, засвітилася надія на врятування: хтось тихо прошепотів молитву, закликаючи Бога на допомогу; дехто став пильніше прислухатись, чекаючи звідки з"явиться їх надія на життя; а найсміливіші стали щільніше стискатися докупи, готуючись надати козакам всю можливу допомогу... Але не судилося цьому статися. Короткий змах нагайки поклав край усім їхнім сподіванням. І татари, мов скажені собаки, кинулися рубати всіх нажаханих невільників... Ця трагедія і дала назву урочищу- Нищидів. І до цього часу милий поглядові природний краєвид, ніби несе в собі негативний заряд тієї далекої події.


Сімлин

Недалеко за межами горожанських полів стояв величний замок. На вигляд він просто вражав своєю красою. Але ця холодна краса вселяла в навколишніх селян великий жах. Не одне покоління панів жорстоко знущалося з місцевих жителів, роблячи грабіжницькі розбійні виїзди. І кожен, хто про це знав, старався обходити його далеко стороною, не забувши перед цим завбачливо перехреститись. Одного разу, в наступний після Великодніх свят день до воріт палацу підійшов жебрак.

Весь його зовнішній вигляд говорив про незліченну кількість страждань, які йому прийшлося перетерпіти за довге злиденне життя. Ось і зараз змучений далекою дорогою і постійним голодом, який здавалося ось-ось звалить його з ніг, він тремтячою рукою постукав у ковану залізом браму. Кругом як завжди панувала глибока, майже могильна тиша, не було нікого, хто б міг відвернути цю немічну стару людину від необдуманого кроку; і тільки сонце, не дивлячись ні на які земні проблеми, дарувало цьому покинутому Богом місцю своє яскраве життєдайне світло. Не відчуваючи ніякої біди, жебрак ще раз постукав, прислухаючись до дзвінкого еха, яке дзвінко лунало в цьому глухому місці. У дворі почувся гавкіт собак. На цей звук вибігла здивована і дещо налякана служниця, вона вже і забула, коли в останній раз сюди завертав якийсь подорожній. Швидко пооглядавшись, вона дала старому напитися води і на дорогу шматок хліба. Але все це побачила пані і наказала спустити на жебрака і служницю собак. Вони накинулися на бідолашних і стали нещадно рвати їх одяг і тіло. Навіть для собак, які довгий час прослужили таким жорстоким і черствим до чужого горя людям, ця робота була вже досить звичною справою.

Гавкіт собак, крик на допомогу, цей неймовірний шум почули чумаки, які відпочивали неподалік і врятували двох ледь живих людей від неминучої смерті. Здавалось би кровожерливість панів повинна би бути задоволеною. Але для них цього виявилось замало. І вслід чумакам на розправу вони послали своїх гайдуків. Побачивши загрозливе становище, чумаки відв"язали коней від возів і поїхали в Горожанку по допомогу. Гайдуки гнали своїх коней вслід і стріляли. Декількох чумаків було поранено і вбито. Звуки пострілів донеслися і до села, де в цей час проходив річний рахманський ярмарок. Постріли і втеча людей не викликали ніякого сумніву- це новий кривавий злочин панів. І коли всі побачили, що серед втікачів є поранені і вбиті- це переповнило чашу терпіння. Люди, всі які були: на конях, на возах, пішки, з сокирами, вилами, кинулись на допомогу. Гайдуки відступили. Не роздумуючи, натовп ринув до стін палацу. Панська челядь чинила відчайдушний опір. І тільки тоді, коли замок охопило полумя, люди відступили. Це не тільки не зупинило панів, а зробило їх ще більше жорстокішими. І скоро на Горожанку напав озброєний загін драгунів, які були покликані на розправу. Знову пролилася кров невинних людей. Ще довший час драгуни перебували в селі, "встановлюючи порядок".

І до цього часу та вулиця, де були на постої драгуни, називається Драганівкою. Але сльози і горе людей не пройшли марно і одного дня всю округу сколихнув неймовірної сили гуркіт, стіни палацу стали обвалюватись, все охопило полум"я, і тільки коли все розвіялось і стало ясно, люди побачили на місці ненависного палацу чудове озеро. Беззаконня було покаране- вища сила добра і справедливості перемогла. Ще довший час люди по інерції обминали це місце. Але час зарубцював і цю рану- і зараз це красиве мальовниче озеро Сімлин є одним з найулюбленіших місць відпочинку.


Митниця

Дещо в стороні від дороги на Галич, на межі з землями с. Бишева є невелика похила гора- Митниця. З нею пов"язано найбільше легенд, розповідей, забобонів про темні сили: чортів, упирів, відьом; і про обов"язковий блуд, який охоплює кожного подорожнього. Слід відмітити, що ці розповіді і повір"я мали досить реальне підтвердження- були непоодинокі випадки, коли дійсно люди втрачали орієнтацію і довго блукали навколо одного місця, аж поки не натрапляли на когось, хто вказував їм дорогу. А були і трагічні випадки- багато людей замерзало в снігах або топилися в нібито і не глибоких рівчаках з водою. Блуд мав і своє реальне пояснення, аж ніяк не пов"язане з дією потойбічних сил. Люди, виснажені важкою працею і голодом (зокрема в час переднівку), доповненим довготривалими постами, хворіли на так звані "сліпоти". Вже надвечір, коли за нормальних обставин ще досить добре все навкруги видно, люди втрачали зір. І це якнайбільше сприяло блудові. А людська фантазія, народні традиції і повір"я, посилені майже суцільною безграмотністю і неосвіченістю давали просто величезну базу для відьомських пояснень цього явища. Сама назва гори має і достовірні історичні корені. На ній розміщалися митні кордони для збору мита з людей, які їхали торгувати на місцевий ринок. І до цього часу зберіглося кілька прізвищ Митник, походження яких має теж саме джерело.
наші кординати: с. Горожанка, Монастириський район, Тернопільська область, 48311, тел. 035-55-25-3-25; e-mail: sc-gorojanka@ukr.net
Hosted by uCoz